أحمد محمد لبن Ahmad.M.Lbn مؤسس ومدير المنتدى
| موضوع: Qâf الأربعاء 29 مارس 2017, 11:25 pm | |
| Qâf Ylistys Jumalalle, maailmojen Valtiaalle, [50:1] Kaikkivoipa Jumala ja ylevä Koraani. [50:2] He ihmettelevät, että heille on tullut varoittaja heidän omasta keskuudestaan, ja epäuskoiset sanovat: »Olisi ihmeellistä, [50:3] että kuoltuamme ja muututtuamme tomuksi jälleen ylösnousisimme. Se olisi ihmeellinen paluu.» [50:4] Mehän tiedämme, minkä verran heistä jää maan omaksi, sillä meillä on kirjoitus, joka sisältää kaiken. [50:5] Ei, he hylkäsivät totuuden, kun se tuli heille, niin että he nyt ovat sekasorron tilassa. [50:6] Eivätkö he siis katso ylös taivaaseen nähdäkseen, miten Me olemme sen rakentanut ja koristanut, niin että siinä ei ole mitään vajaata? [50:7] Ja maan Me olemme avartanut sekä sijoittanut siihen vuoria ja kasvattanut siinä kaikenlaisia kauniita kasveja [50:8] antaaksemme ymmärryksen ja kehoituksen jokaiselle Jumalan puoleen kääntyvälle palvelijalle. [50:9] Me lähetämme myös pilvistä siunatun sateen ja sillä kasvatamme puutarhat ja viljan, joka korjataan, [50:10] kookkaat palmut, hedelmäkimput oksissa toinen toisensa yläpuolella [50:11] ravinnoksi palvelijoilleni, ja siten annamme elämän kuivaneelle maalle. Sellainen on ylösnousemus. [50:12] Ennen heitä Nooan kansa, Ar-Rassin asukkaat, Tamuud, [50:13] Aad, Farao ja Lootin veljet hylkäsivät profeetat; [50:14] ja viidakon asukkaat sekä Tuuban kansa; kaikki he hylkäsivät sananjulistajani, mutta silloin uhkaukseni kävi toteen. [50:15] Väsyimmekö ensimmäisessä luomisessa? Kuitenkin he epäilevät uutta luomista. [50:16] Totisesti Me olemme luonut ihmisen ja tiedämme, mitä hänen sielunsa hänelle kuiskaa, ja olemme lähempänä häntä kuin hänen oma elinsuonensa. [50:17] On kaksi kuuntelijaa, jotka istuvat oikealla ja vasemmalla puolella kuunnellen. [50:18] Eikä ihminen lausu sanaakaan hänen lähettyvillään olevan tarkkaajan kuulematta. [50:19] Ja kuoleman hourailu on tuleva ilmaisten totuuden: »Tämä oli se päivä, jota kavahditte.» [50:20] Ja pasuunaan puhalletaan; se on uhkausten ja lupauksen päivä. [50:21] Ja joka sielu on tuleva seurassaan kiihoittaja ja todistaja. [50:22] »Totisesti et ole tästä päivästä välittänyt, mutta nyt olemme poistanut verhon silmiltäsi, niin että näkösi tänään on tarkka.» [50:23] Ja hänen seuralaisensa sanoo: »Tässä on se, mitä minulla on valmiina.» [50:24] »Heittäkää alas helvettiin jokainen kiittämätön ja kapinallinen, [50:25] hyvän kieltäjä, rajain ylittäjä, epäilijä, [50:26] joka asettaa muita Jumalan rinnalle! Heittäkää hänet kauheaan kidutukseen!» [50:27] Hänen seuralaisensa sanoo: »Herra, en ole vietellyt häntä, vaan hän itse oli suuresti eksynyt.» [50:28] Hän vastaa: »Älkää kiistelkö Minun luonani! Olen totisesti varoittanut teitä etukäteen.» [50:29] Minun sanani ei muutu, enkä Minä tee vääryyttä palvelijoilleni.» [50:30] Sinä päivänä Me sanomme helvetille: »Oletko täynnä?» ja se vastaa: »Tuleeko vielä lisää?» [50:31] Ja paratiisi lähestyy niitä, jotka pahaa karttavat. [50:32] Tämä on se, mitä teille luvattiin, jokaiselle, joka usein kääntyy Jumalan puoleen ja pitää Hänen käskynsä, [50:33] joka pelkää laupiasta Jumalaa salaisestikin ja lähestyy Häntä katuvaisin sydämin. [50:34] Astukaa sisään rauhassa! Tämä on ikuisuuden päivä.» [50:35] He saavat siellä mitä toivovat ja Meidän luonamme vielä enemmän. [50:36] Kuinka monet sukupolvet ennen heitä tuhosimmekaan, sukupolvet, jotka olivat mahtavampia kuin he. Kiertäkää maita, niin näette, onko mitään turvapaikkaa minun kostoltani. [50:37] Totisesti tämä on riittävä muistutus sille, jolla on ymmärtäväinen sydän ja joka käyttää kuuloaan ja näkee omilla silmillään. [50:38] Totisesti Me olemme kuudessa päivässä luonut taivaat ja maan ja mitä on niiden välillä, eikä väsymys vähääkään vaivannut meitä. [50:39] Kestä sentähden kärsivällisesti, mitä he sanovat, ja ylistä ja kiitä Herraa ennen sekä auringon nousua että sen laskua. [50:40] Ylistä Häntä yöllä ja rukouksen jälkeen, [50:41] ja kuunnelkaa sinä päivänä, jolloin kutsuja kutsuu lähellänne, [50:42] päivänä, jolloin he kuulevat totuuden huudon. Se on ylösnousemuksen päivä. [50:43] Totisesti, Meistä on elämä ja kuolema lähtöisin ja Meidän luoksemme kaikki palaa. [50:44] Päivänä, jolloin maa repeää heidän allaan, he kiirehtivät; silloin tapahtuu kokoaminen, mikä on Meille helppoa. [50:45] Me tiedämme parhaiten, mitä he sanovat, ja sinä et ole heidän hallitsijansa. Muistuta siis Koraanin avulla sitä, joka pelkää uhkaustani. |
|