منتديات إنما المؤمنون إخوة (2024 - 2010) The Believers Are Brothers

(إسلامي.. ثقافي.. اجتماعي.. إعلامي.. علمي.. تاريخي.. دعوي.. تربوي.. طبي.. رياضي.. أدبي..)
 
الرئيسيةالأحداثأحدث الصورالتسجيل
(وما من كاتب إلا سيبلى ** ويبقى الدهر ما كتبت يداه) (فلا تكتب بكفك غير شيء ** يسرك في القيامة أن تراه)

IZHAR UL-HAQ

(Truth Revealed) By: Rahmatullah Kairanvi
قال الفيلسوف توماس كارليل في كتابه الأبطال عن رسول الله -صلى الله عليه وسلم-: "لقد أصبح من أكبر العار على أي فرد مُتمدين من أبناء هذا العصر؛ أن يُصْغِي إلى ما يظن من أنَّ دِينَ الإسلام كَذِبٌ، وأنَّ مُحَمَّداً -صلى الله عليه وسلم- خَدَّاعٌ مُزُوِّرٌ، وآنَ لنا أنْ نُحارب ما يُشَاعُ من مثل هذه الأقوال السَّخيفة المُخْجِلَةِ؛ فإنَّ الرِّسَالة التي أدَّاهَا ذلك الرَّسُولُ ما زالت السِّراج المُنير مُدَّةَ اثني عشر قرناً، لنحو مائتي مليون من الناس أمثالنا، خلقهم اللهُ الذي خلقنا، (وقت كتابة الفيلسوف توماس كارليل لهذا الكتاب)، إقرأ بقية كتاب الفيلسوف توماس كارليل عن سيدنا محمد -صلى الله عليه وسلم-، على هذا الرابط: محمد بن عبد الله -صلى الله عليه وسلم-.

يقول المستشرق الإسباني جان ليك في كتاب (العرب): "لا يمكن أن توصف حياة محمد بأحسن مما وصفها الله بقوله: (وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِين) فكان محمدٌ رحمة حقيقية، وإني أصلي عليه بلهفة وشوق".
فَضَّلَ اللهُ مِصْرَ على سائر البُلدان، كما فَضَّلَ بعض الناس على بعض والأيام والليالي بعضها على بعض، والفضلُ على ضربين: في دِينٍ أو دُنْيَا، أو فيهما جميعاً، وقد فَضَّلَ اللهُ مِصْرَ وشَهِدَ لها في كتابهِ بالكَرَمِ وعِظَم المَنزلة وذَكَرَهَا باسمها وخَصَّهَا دُونَ غيرها، وكَرَّرَ ذِكْرَهَا، وأبَانَ فضلها في آياتٍ تُتْلَى من القرآن العظيم.
المهندس حسن فتحي فيلسوف العمارة ومهندس الفقراء: هو معماري مصري بارز، من مواليد مدينة الأسكندرية، وتخرَّجَ من المُهندس خانة بجامعة فؤاد الأول، اشْتُهِرَ بطرازهِ المعماري الفريد الذي استمَدَّ مَصَادِرَهُ مِنَ العِمَارَةِ الريفية النوبية المَبنية بالطوب اللبن، ومن البيوت والقصور بالقاهرة القديمة في العصرين المملوكي والعُثماني.
رُبَّ ضَارَّةٍ نَافِعَةٍ.. فوائدُ فيروس كورونا غير المتوقعة للبشرية أنَّه لم يكن يَخطرُ على بال أحَدِنَا منذ أن ظهر وباء فيروس كورونا المُستجد، أنْ يكونَ لهذه الجائحة فوائدُ وإيجابيات ملموسة أفادَت كوكب الأرض.. فكيف حدث ذلك؟!...
تخليص الإبريز في تلخيص باريز: هو الكتاب الذي ألّفَهُ الشيخ "رفاعة رافع الطهطاوي" رائد التنوير في العصر الحديث كما يُلَقَّب، ويُمَثِّلُ هذا الكتاب علامة بارزة من علامات التاريخ الثقافي المصري والعربي الحديث.
الشيخ علي الجرجاوي (رحمه الله) قَامَ برحلةٍ إلى اليابان العام 1906م لحُضُورِ مؤتمر الأديان بطوكيو، الذي دعا إليه الإمبراطور الياباني عُلَمَاءَ الأديان لعرض عقائد دينهم على الشعب الياباني، وقد أنفق على رحلته الشَّاقَّةِ من مَالِهِ الخاص، وكان رُكُوبُ البحر وسيلته؛ مِمَّا أتَاحَ لَهُ مُشَاهَدَةَ العَدِيدِ مِنَ المُدُنِ السَّاحِلِيَّةِ في أنحاء العالم، ويُعَدُّ أوَّلَ دَاعِيَةٍ للإسلام في بلاد اليابان في العصر الحديث.

أحْـلامٌ مِـنْ أبِـي (باراك أوباما) ***

 

 Should He Fast on the Fifteenth of Sha’baan even if the Hadeeth Is Da’eef?

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
أحمد محمد لبن Ahmad.M.Lbn
مؤسس ومدير المنتدى
أحمد محمد لبن Ahmad.M.Lbn


عدد المساهمات : 52575
العمر : 72

Should He Fast on the Fifteenth of Sha’baan even if the Hadeeth Is Da’eef? Empty
مُساهمةموضوع: Should He Fast on the Fifteenth of Sha’baan even if the Hadeeth Is Da’eef?   Should He Fast on the Fifteenth of Sha’baan even if the Hadeeth Is Da’eef? Emptyالأربعاء 17 مارس 2021, 6:56 am

Should He Fast on the Fifteenth of Sha’baan even if the Hadeeth Is Da’eef?
Muhammad Salih Al-Munajjid
http://www.islamqa.com
Text reviewer: Abu Adham Osama Omara
Should He Fast on the Fifteenth of Sha’baan even if the Hadeeth Is Da’eef? Untit516
Islamic Propagation Office in Rabwah, Riyad
Is it permissible, even after finding out that a hadeeth is da’eef (weak), to follow it, by way of doing righteous deeds?

The hadeeth says:
“When it is halfway through Sha’baan, spend that night in prayer and fast on that day.” The fast is observed as a voluntary act of devotion to Allaah, as is spending that night in prayer (qiyaam al-layl).

Praise be to Allaah.   
Firstly:
What is narrated concerning the virtue of praying, fasting and worshipping on the fifteenth of Sha’baan (an-nisf min Sha’baan) does not come under the heading of da’eef (weak), rather it comes under the heading of mawdoo’ (fabricated) and baatil (false).

So it is not permissible to follow it or to act upon it, whether that is in doing righteous deeds or otherwise.

A number of scholars ruled that the reports concerning that are false, such as Ibn Al-Jawzi in his book Al-Mawdoo’aat, 2/440-445; Ibn Qayyim Al-Jawziyyah in Al-Manaar Al-Muneef, no. 174- 177; Abu Shaamah Ash-Shafi’i in Al-Baa’ith ‘ala Inkaar Al-Bida’ wal-Hawaadith, 124-137; Al-‘Iraaqi in Takhreej Ihyaa’ ‘Uloom Ad-Deen, no. 582. Shaykh Al-Islam [Ibn Taymiyah] narrated that there is consensus on the fact that they are false, in Majmoo’ Al-Fataawa, 28/138.

Shaykh Ibn Baaz (may Allaah have mercy on him) said in Hukm Al-Ihtifaal bi Laylat An-Nisf min Sha’baan (Ruling on celebrating the night of the fifteenth of Sha’baan):
Celebrating the night of the fifteenth of Sha’baan (Laylat An-Nisf min Sha’baan) by praying, etc. or singling out this day for fasting is a reprehensible bid’ah (innovation) according to the majority of scholars, and there is no basis for this in sharee’ah.

And he (may Allaah have mercy on him) said:  
There is no saheeh hadeeth concerning the night of the fifteenth of Sha’baan (Laylat An-Nisf min Sha’baan).

All the ahaadeeth that have been narrated concerning that are mawdoo’ (fabricated) and da’eef (weak), and have no basis.

There is nothing special about this night, and no recitation of Qur’aan or prayer, whether alone or in congregation, is specified for this night.

What some of the scholars have said about it being special is a weak opinion. It is not permissible to single it out for any special actions.


This is the correct view. And Allaah is the source of strength.
Fataawa Islamiyyah, 4/511.  See also question no. 8907.

Secondly:
Even if we assume that the hadeeth is da’eef (weak) and not mawdoo’ (fabricated), the correct scholarly view is that weak ahaadeeth should not be followed at all, even if they speak of righteous deeds or of targheeb and tarheeb (promises and warnings).

The saheeh reports are sufficient and the Muslim has no need to follow the da’eef reports. Nothing is known in Islam to suggest that this night or day is special, either from the Prophet (peace and blessings of Allaah be upon him) or from his companions.

The scholar Ahmad Shaakir said:
There is no difference between rulings or righteous deeds; we do not take any of them from da’eef reports, rather no one has the right to use any report as evidence unless it is proven to be soundly narrated from the Messenger of Allaah (peace and blessings of Allaah be upon him) in a saheeh or hasan hadeeth.

Al-Baa’ith Al-Hatheeth, 1/278.
For more information, see: Al-Qawl Al-Muneef fi Hukm Al-‘Aml bil-Hadeeth Ad-Da’eef.
See also the answer to question no. 44877.
And Allaah knows best.



Should He Fast on the Fifteenth of Sha’baan even if the Hadeeth Is Da’eef? 2013_110
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://almomenoon1.0wn0.com/
 
Should He Fast on the Fifteenth of Sha’baan even if the Hadeeth Is Da’eef?
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» Ruling on celebrating the middle of Sha’baan
» Ruling on celebrating the middle of Sha’baan
» HADEETH 2
» The prohibition on fasting in the second half of Sha’baan
» Ruling on Celebrating the Middle of Sha’baan

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتديات إنما المؤمنون إخوة (2024 - 2010) The Believers Are Brothers :: (English) :: Famous months and days :: Shaaban-
انتقل الى: