منتديات إنما المؤمنون إخوة (2024 - 2010) The Believers Are Brothers

(إسلامي.. ثقافي.. اجتماعي.. إعلامي.. علمي.. تاريخي.. دعوي.. تربوي.. طبي.. رياضي.. أدبي..)
 
الرئيسيةالأحداثأحدث الصورالتسجيل
(وما من كاتب إلا سيبلى ** ويبقى الدهر ما كتبت يداه) (فلا تكتب بكفك غير شيء ** يسرك في القيامة أن تراه)

IZHAR UL-HAQ

(Truth Revealed) By: Rahmatullah Kairanvi
قال الفيلسوف توماس كارليل في كتابه الأبطال عن رسول الله -صلى الله عليه وسلم-: "لقد أصبح من أكبر العار على أي فرد مُتمدين من أبناء هذا العصر؛ أن يُصْغِي إلى ما يظن من أنَّ دِينَ الإسلام كَذِبٌ، وأنَّ مُحَمَّداً -صلى الله عليه وسلم- خَدَّاعٌ مُزُوِّرٌ، وآنَ لنا أنْ نُحارب ما يُشَاعُ من مثل هذه الأقوال السَّخيفة المُخْجِلَةِ؛ فإنَّ الرِّسَالة التي أدَّاهَا ذلك الرَّسُولُ ما زالت السِّراج المُنير مُدَّةَ اثني عشر قرناً، لنحو مائتي مليون من الناس أمثالنا، خلقهم اللهُ الذي خلقنا، (وقت كتابة الفيلسوف توماس كارليل لهذا الكتاب)، إقرأ بقية كتاب الفيلسوف توماس كارليل عن سيدنا محمد -صلى الله عليه وسلم-، على هذا الرابط: محمد بن عبد الله -صلى الله عليه وسلم-.

يقول المستشرق الإسباني جان ليك في كتاب (العرب): "لا يمكن أن توصف حياة محمد بأحسن مما وصفها الله بقوله: (وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِين) فكان محمدٌ رحمة حقيقية، وإني أصلي عليه بلهفة وشوق".
فَضَّلَ اللهُ مِصْرَ على سائر البُلدان، كما فَضَّلَ بعض الناس على بعض والأيام والليالي بعضها على بعض، والفضلُ على ضربين: في دِينٍ أو دُنْيَا، أو فيهما جميعاً، وقد فَضَّلَ اللهُ مِصْرَ وشَهِدَ لها في كتابهِ بالكَرَمِ وعِظَم المَنزلة وذَكَرَهَا باسمها وخَصَّهَا دُونَ غيرها، وكَرَّرَ ذِكْرَهَا، وأبَانَ فضلها في آياتٍ تُتْلَى من القرآن العظيم.
المهندس حسن فتحي فيلسوف العمارة ومهندس الفقراء: هو معماري مصري بارز، من مواليد مدينة الأسكندرية، وتخرَّجَ من المُهندس خانة بجامعة فؤاد الأول، اشْتُهِرَ بطرازهِ المعماري الفريد الذي استمَدَّ مَصَادِرَهُ مِنَ العِمَارَةِ الريفية النوبية المَبنية بالطوب اللبن، ومن البيوت والقصور بالقاهرة القديمة في العصرين المملوكي والعُثماني.
رُبَّ ضَارَّةٍ نَافِعَةٍ.. فوائدُ فيروس كورونا غير المتوقعة للبشرية أنَّه لم يكن يَخطرُ على بال أحَدِنَا منذ أن ظهر وباء فيروس كورونا المُستجد، أنْ يكونَ لهذه الجائحة فوائدُ وإيجابيات ملموسة أفادَت كوكب الأرض.. فكيف حدث ذلك؟!...
تخليص الإبريز في تلخيص باريز: هو الكتاب الذي ألّفَهُ الشيخ "رفاعة رافع الطهطاوي" رائد التنوير في العصر الحديث كما يُلَقَّب، ويُمَثِّلُ هذا الكتاب علامة بارزة من علامات التاريخ الثقافي المصري والعربي الحديث.
الشيخ علي الجرجاوي (رحمه الله) قَامَ برحلةٍ إلى اليابان العام 1906م لحُضُورِ مؤتمر الأديان بطوكيو، الذي دعا إليه الإمبراطور الياباني عُلَمَاءَ الأديان لعرض عقائد دينهم على الشعب الياباني، وقد أنفق على رحلته الشَّاقَّةِ من مَالِهِ الخاص، وكان رُكُوبُ البحر وسيلته؛ مِمَّا أتَاحَ لَهُ مُشَاهَدَةَ العَدِيدِ مِنَ المُدُنِ السَّاحِلِيَّةِ في أنحاء العالم، ويُعَدُّ أوَّلَ دَاعِيَةٍ للإسلام في بلاد اليابان في العصر الحديث.

أحْـلامٌ مِـنْ أبِـي (باراك أوباما) ***

 

 Ruling on Eating After the Adhaan

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
أحمد محمد لبن Ahmad.M.Lbn
مؤسس ومدير المنتدى
أحمد محمد لبن Ahmad.M.Lbn


عدد المساهمات : 52561
العمر : 72

Ruling on Eating After the Adhaan Empty
مُساهمةموضوع: Ruling on Eating After the Adhaan   Ruling on Eating After the Adhaan Emptyالخميس 24 مايو 2018, 12:54 pm

Ruling on Eating After the Adhaan

Ruling on Eating After the Adhaan 326
Ruling on Eating After the Adhaan for Fajr Because of Uncertainty as to Whether the Timing of the Adhaan Is Correct
There is a difference of opinion about the timing of Fajr prayer in Egypt. Yesterday my mother felt extremely thirsty when hearing the adhaan for Fajr, so she asked my brother and he told her to drink – following the view of a senior Salafi shaykh in Egypt who says that the official timing of the prayer is wrong, and he and his students used to eat for ten minutes after the adhaan. My brother did this repeatedly, but he does not remember how many days he did this on. What should my mother and my brother do?

Answer
Praise be to Allah.
What is required with regard to fasting is to refrain from doing anything that breaks the fast from the break of dawn until the sun sets, because Allah, may He be exalted, says (interpretation of the meaning): “And eat and drink until the white thread of dawn becomes distinct to you from the black thread [of night]” [al-Baqarah 2].

What matters is the break of dawn; if someone is not certain that dawn has broken, then he may eat until he is certain.

Similarly, if he knows that the mu’adhdhin gives the call to prayer ahead of time, or he is not sure whether he is giving the call to prayer on time or ahead of time, then he may eat until he is certain. However, it is more appropriate for him to stop (eating and drinking) as soon as he hears the adhaan, so as to be on the safe side.

Shaykh ‘Abd al-‘Azeez ibn Baaz (may Allah have mercy on him) was asked: What is the shar‘i ruling on the fast of someone who hears the adhaan of Fajr but continues to eat and drink?

He replied: What is required of the believer is to refrain from things that break the fast, such as eating, drinking and so on, when it becomes clear to him that dawn has broken, if the fast is obligatory, such as the fast of Ramadan, or fasting in fulfilment of a vow or as an act of expiation, because Allah, may He be glorified and exalted, says (interpretation of the meaning):

“And eat and drink until the white thread of dawn becomes distinct to you from the black thread [of night]. Then complete the fast until the sunset” [al-Baqarah 2].

So if he hears the adhaan and knows that this is the call for Fajr, then he must stop (eating etc.)

If the mu’adhdhin gives the call to prayer before dawn breaks, then it is not obligatory to stop eating etc., and it is permissible to eat and drink until he is certain that dawn has broken.

If he does not know whether the mu’adhdhin gives the call to prayer before dawn has broken or after, then it is better and more prudent to stop eating etc. when he hears the adhaan, but it does not matter if he eats or drinks something whilst hearing the adhaan, because he does not know (for sure) whether dawn has broken.

It is well-known that people who live in cities where there is electric lighting cannot know whether dawn has broken by looking at the sky at the time of dawn; but he should err on the side of caution by paying attention to the adhaan and the timetables which state the time of dawn, mentioning hour and minute, acting in accordance with the words of the Prophet (blessings and peace of Allah be upon him): “Leave that which makes you doubt for that which does not make you doubt”; and “Whoever is cautious with regard to ambiguous matters will protect his religious commitment from shortcomings and will protect his honour from slander” and Allah is the source of strength.

End quote from Fataawa Ramadaan, compiled by Ashraf ‘Abd al-Maqsood (p. 201)

Based on that, if your mother and your brother were following someone whom they trust, who says that the adhaan is given ahead of the time of the true dawn, so they ate based on that, then there is no blame on them for what they did in the past, and their fast is valid.

But in the future, they should stop eating when the adhaan begins, because the issue of errors in timetables is very controversial, especially with regard to the degree of error. So the most prudent approach with regard to fasting is to stop eating when the adhaan begins, and the most prudent approach with regard to the prayer is to delay it for twenty minutes or more.

For more information, please see the answers to questions no. 26763 and 66202.
And Allah knows best.

Source:

Islam Q&A



Ruling on Eating After the Adhaan 2013_110
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://almomenoon1.0wn0.com/
 
Ruling on Eating After the Adhaan
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتديات إنما المؤمنون إخوة (2024 - 2010) The Believers Are Brothers :: (English) :: Famous months and days :: RAMADAN MONTH :: Fatwas of Ramadan-
انتقل الى: